Charlie Wilson's War recenze

27. března 2008 v 18:54 | Terinka majitelka blogu |  Soukromá válka pana Wilsona / Charlie Wilson's War
Soukromá válka pana Wilsona
Charlie Wilson's War, USA, 2007Česká premiéra 14

února. 2008

Recenze v kostce

I závažné politické téma se může stát námětem ke komedii, a co víc, ke svěží komedii. Když se sejdou Tom Hanks coby zhýralý kongres­man a Julia Roberts jako tvrdohlavá milionářka a začnou spolu pomáhat Afghánistánu proti ruským okupantům, věřte, že se budete bavit i bez znalosti americké politiky.
Režie:Mike Nichols
Hrají:Tom Hanks, Julia Roberts, Philip Seymour Hoffman, Amy Adams, Emily Blunt
Scénář:Aaron Sorkin, George Crile
Kamera:Stephen Goldblatt
Hudba:James Newton Howard
Distribuce: BontonFilm, 105 min., od 15 let

RECENZE PREMIERE

Závažné politické téma, jakým je sovětská okupace Afghánistánu, se stalo námětem k okouzlující komedii, která místo těžkopádného patosu a moralizování překypuje dialogy perlivými jako to nejlepší šampaňské. Pravda, tohle paradoxní spojení vážného námětu a lehkonohého zpracování si nevymyslel režisér Mike Nichols ani Tom Hanks, nýbrž samotný hlavní hrdina - americký kongresman Charlie Wilson, podle jehož skutečného příběhu byl film natočen. Neobvyklý žánrový mix totiž praktikoval ve svém vlastním životě. Na jedné straně byl živoucí karikaturou zhýralého politika bez skrupulí, nenapravitelného ochlasty a sukničkáře - na straně druhé ale téměř na vlastní pěst zorganizoval americkou pomoc Afghánistánu, krvácejícímu ve válce s ruskými okupanty.
Hanks, kterého tak často vídáme v rolích dobráckých ťunťů, propůjčil Wilsonovi nejen šarm, ale také zanícení. Stejně důležité jako radary pro mudžahedíny jsou pro kongresmana nejrůznější životní radosti, a tak ho stále vidíme se sklenkou v ruce či v doprovodu prsatých sekretářek. Jeho hlavní ženskou partnerkou ovšem není žádná z půvabných asistentek, nýbrž texaská milionářka, která je mu v politickém pletichaření vydatně nápomocna. Julia Roberts je na roli sebevědomé antikomunistky z horních deseti tisíc možná příliš křehká, i tak ale spolu s Hanksem vytvořili dokonalou dvojku cyniků, které vedle letitého přátelství a občasného sexu dost možná spojují i dobře skrývané něžnější city.
Zlatým hřebem je nicméně Philip Seymour Hoffman jako veterán CIA specializovaný na "zabíjení Rusů", jehož pronikavá inteligence se pojí s ještě pronikavějším sarkasmem. Aniž by jakkoli usiloval o naši pozornost, svými nenápadnými, vytříbeně ironickými poznámkami si pro sebe 'ukradne' každou scénu.
S hořkou pointou Charlieho reálného příběhu v podobě útoků z 11. září 2001, kdy se vyzbrojení a vycvičení muslimští bojovníci obrátili proti těm, kdo je zbrojili a cvičili, se pak filmaři vypořádali ve stylu 'méně je více'. O smutných důsledcích Wilsonovy soukromé války se rozhodli pomlčet - a na závěr připojili jen náznak, který roztančenému večírku mezi Washingtonem a Kandahárem dodá poněkud temnější pozadí.

Ortel: Elegantní ironie a jemný humor proměnily politické drama ve skvělou zábavu.

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.